Aminokyseliny ako doplnky výživy

Aminokyseliny predstavujú základný stavebný kameň bielkovín. Sú to bežné látky, ktoré do tela prichádzajú v podobe potravy. Veľmi obľúbené sú čoraz častejšie aj ako výživový doplnok športovca. Prečo je to tak?

Aminokyseliny ako doplnky výživy

Podrobnejšie príspevky ktoré som venoval konkrétnym druhom aminokyselín v tomto príspevku už nenájdete. Odporúčam zopakovať v samostatných článkoch TU, TU a TU. Dnes by som chcel nadviazať a pridať informácie o zastúpení v doplnkovej suplementácii.

Aminokyseliny sú medzi doplnkami občas podceňované a nie zriedka aj preceňované. Veľa začiatočníkov po nich siaha a ani nevie prečo.

Prečo užívať aminokyseliny keď už mám proteínový prípravok?

Aminokyseliny sú vhodné takmer vždy. V objemovej fáze je však ich užívanie otázne. Nie sú vtedy vyslovene potrebné. V strave sa nachádza dostatok energie a telo nemá dôvod odbúravať svalovú hmotu.

Ak si uvedomíme, že bielkovina sa skladá z aminokyselín, je jasné, že v proteínovom prípravku nájdeme ich široké spektrum. V prípade že telo už prijíma všetko potrebné z bielkovín, samostatné aminokyseliny nemusia byť nevyhnutne potrebné. V lepšom prípade stoja až na druhom mieste.

V ich prospech hovorí rýchla a ľahká vstrebateľnosť. Aby sa bielkoviny rozložili a strávili, potrebuje organizmus istý čas. Pre telo je preto výhodné, ak dostane potrebné látky z rôznych zdrojov.

Má zmysel užívať aminokyseliny počas diéty?

Určite áno. Pri tréningu kde sa športovec snaží schudnúť, majú aminokyseliny väčší význam ako komplexné proteínové prípravky. Častým javom pri chudnutí je strata aktívnej telesnej hmotnosti. Človek sa teší z pohľadu na ručičku váhy, ale stratené kilá nemusia byť tuk. Často sú to žiaľ aj svaly. Rovnaké riziko striehne aj pri rysovacom tréningu športovca, ktorý posilňuje.

Aby nestratil nadobudnuté svaly, je ich potrebné chrániť. Ťažko natrénovaný objem sa dá udržať správnou výživou. Bielkovinový prípravok je výborným zdrojom proteínov. Obsahuje ale aj isté množstvo neželaných tukov a cukrov. V rysovacom tréningu to môže znamenať energiu naviac a prekážku v dosahovaní cieľa.

Naproti tomu aminokyseliny sú čisté a ľahko stráviteľné. Pri rysovacom tréningu, alebo chudnutí, tak dokážu pomôcť udržať získanú svalovú hmotu, za súčasnej straty telesnej hmotnosti z tukových zásob.

Čo znamenajú čísla na aminokyselinových výrobkoch?

Čísla v názvoch aminokyselinových prípravkov označujú obsah aminokyselín v miligramoch. Problém je, že každý výrobca si značí obsah podľa seba. Neexistuje jednotné a prehľadné značenie. Niekedy číslo vyjadruje obsah na jednu tabletu (kapsľu), niekedy na jednu dávku (viac tabliet alebo kapsúl) a niekedy to môže byť obsah na dennú dávku.

Treba si pozorne prečítať etiketu, kde musí byť jasne napísané, aké množstvo tabliet (alebo kapsúl) obsahuje množstvo aminokyselín uvádzaných v názve výrobku. Ak je napr. názov Amino 4800 a na etikete je uvedené, že 4 tablety obsahujú 4800 mg aminokyselín, tak z toho sa dá ľahko vypočítať, že jedna tableta má 1200 mg aminokyselín.

Zdrojov z ktorých sa vyrábajú tieto výrobky je viac. Za najhodnotnejšie aminokyseliny sa považujú produkty získané zo srvátkového hydrolyzátu. Vysokú hodnotu má aj vaječná bielkovina.

Aké je dávkovanie aminokyselín a aké sú negatívne účinky?

Jednorazová dávka je 5-7 gramov. Toto číslo môže byť ale iné, podľa hmotnosti človeka a intenzity samotného tréningu. Ak si pozriete etikety viacerých výrobcov zistíte, že aj tu môže byť dávkovanie trochu iné.

Aminokyseliny sa dávkujú hlavne pred a po tréningu. Môžu sa užívať aj ráno na lačno. Niektoré štúdie ich odporúčajú aj večer pred spánkom na podporu tvorby rastového hormónu.

Aminokyseliny nemajú žiadne vedľajšie alebo nežiaduce účinky, pokiaľ sa niekoľko násobne neprekračuje odporúčané dávkovanie (možná žalúdočná nevoľnosť).

Foto zdroj: thinkstock