Ako cvičiť s cukrovkou (diabetes mellitus)

Ako cvičiť s cukrovkou (diabetes mellitus)

Diabetes mellitus môžeme lepšie kontrolovať kombináciou posilňovacieho tréningu (silový aspekt) a rýchlo chôdze (aeróbny aspekt). Je to výsledok novej štúdie, ktorá bola publikovaná v Journal of the American Medical Association, v novembri minulého roku (2010).

V tejto štúdií vedci porovnávali jednotlivé typy tréningového zaťaženia a jednoznačne im vyšiel najlepší výsledok pri kombinácií aeróbneho tréningu so silovým, ako iba pri uplatnení aeróbneho, či silového tréningu.

Autori na zistenie účinnosti typu tréningového zaťaženia použili krvný test nazývaný HBA1C, ktorého cieľom bolo zmerať množstvo cukru, ktorý sa uchytil na krvné bunky. Ak hladina krvného cukru vzrastie príliš vysoko, cukor sa začne uchytávať na povrch membrán buniek. Tento cukor sa už ale nemá kde strebať a preto sa začne premieňať na sorbitol, ktorý ničí a zabíja bunky, čo v konečnom dôsledku zapríčiňuje všetky známe vedľajšie efekty tejto choroby (srdcový infarkt, mozgová porážka, rakovina, slepota a veľa ďalších).

Odpočívajúce svaly sú neaktívne svaly a takéto nemajú šancu odbúrať cukor z krvi, dokiaľ nemajú inzulín. Ale pozor! Svalové bunky v zaťažení, dokážu odbúrať cukor z krvi, aj bez inzulínu!!! Tento efekt trvá počas zaťaženia a maximálne jednu hodinu po jeho skončení. Toto samozrejme nie je žiadna novinka (možno pre mnohých vás áno, no štúdie existujú už od roku 2004), no málo kto si uvedomuje jej efekt. Diabetici takto môžu celkom efektívne bojovať (kontrolovať) cukrovku.

Takže ako kombinácia silového a aeróbneho tréningu pomáha kontrolovať (chrániť) cukrovku? Autori štúdie sa domnievajú, že je to tým, že kombinovaný tréning:

  • Zväčšuje svaly – čím väčší sval, tým väčšia schopnosť stiahnuť cukor z krvi do svalových buniek a tam ho odbúrať
  • Odstraňuje tuk – tukové bunky vylučujú hormóny, ktoré vyvolávajú zápalovú reakciu, ktorá naštartuje imunitnú reakciu, ktorá následne začne ničiť vlastné bunky v organizme.

Domnievam sa, že každý (nielen cukrovkár) by mal zvoliť takúto kombináciu tréningu. Oba druhy tréningového zaťaženia majú veľa pozitív (nebudem sa už teraz zmieňovať, bolo by ich naozaj veľa), preto ich kombinácia vytvára optimálny predpoklad na rozvoj vašich funkcií.

partofheart.eu

kondičný tréner: Mgr. Štefan Čuvala PhD. partofheart@partofheart.eu www.partofheart.eu

Foto zdroj: thinkstock