4 dôvody prečo cvičiť Jogu

joga76746889

Joga pochádza zo starovekej a stredovekej Indie. Ak by sme chceli čo najpresnejšie definovať význam slova joga, mohli by sme povedať, že to znamená zjednotenie tela, mysle a ducha s určitou vyššou podstatou (ktorú môže charakterizovať naše vedomie, vnútorné vnímanie, prípadne Boh). Zároveň ide o filozofický smer a meditačnú prax a teóriu.

Vo východných kultúrach pojem joga predstavuje komplexný systém, zatiaľ čo v západných krajinách sa k nej mnohokrát pristupuje len ako k skupine telesných cvikov na očistenie tela a mysle. Tradičná jogová prax spravidla zahŕňa rôzne prípravne cvičenia, jednotlivé telesné cviky, resp. jogové polohy (tzv. ásany), dýchacie cvičenia, meditačné techniky, koncentračné techniky a relaxáciu. Ide teda o súbor fyzických, mentálnych a spirituálnych postupov. Čo presne budete vykonávať, závisí od konkrétnej školy a prístupu interpretácie jogy.

My sa ale poďme pozrieť hlavne na to, aké pozitíva môžu plynúť z toho, keď sa športovec rozhodne pravidelne vykonávať jogu.

1. Pozitívny vplyv na zníženie rizika zranení

Môžete cvičiť tvrdo v posilňovni, na kurte alebo na ihrisku, no ak si pravidelne nedoprajete aj nejaké strečingové a relaxačné aktivity, váš športový progres môžu brzdiť rôzne menšie či väčšie zranenia. Nebuďte tým, ktorý neustále vynecháva tréningy kvôli zraneniam, ktoré pramenia z nedostatočného venovania sa strečingu a podceňovania zdravotného aspektu športovania. Samotný strečing je pre niekoho nudný, no ak ho zaradíte ako súčasť jogy, môžete ťažiť aj z iných výhod.

2. Pozitívny vplyv na zlepšenie výkonu

Jednotlivé cviky v rámci jogy môžu podporiť svalovú vytrvalosť , zlepšiť produkciu sily a prispieť k efektívnejšej aktivácii svalov (hlavne v hraničných polohách a pri nedostatočnej mobilite). Slabý rozsah a zlá mobilita svalov sú častým problémom, keďže jednotlivec potom nemôže podať požadovaný výkon. Platí to pre vytrvalostné, silové aj rýchlostné aktivity.

3. Pozitívny vplyv na regeneráciu

Ak pridáte jogu do svojho tréningového programu a budete ju zaraďovať po náročných cvičebných jednotkách, môžete tým prispieť k značnej redukcii svalovej horúčky. Budete sa cítiť sviežejšie, pružnejšie a pocitovo lepšie pripravení na ďalší tréning. Viaceré cviky pri joge aktivujú a uvoľňujú ťažko namáhané svaly, medzi ktoré patrí spodný chrbát, sedacie svaly alebo hamstringy.

4. Pozitívny vplyv na koncentráciu a zníženie stresu

joga meditacia

Joga je taktiež meditačným nástrojom, pomocou ktorého sa môžu zlepšiť vaše schopnosti koncentrácie alebo vizualizácie, čo je prínosné pre drvivú väčšinu športovcov. Mnohí po jednotke jogy udávajú pocity lepšej pripravenosti na dôležité veci a cítia potlačenie stresového pôsobenia.

To samozrejme nie je všetko, na čo má joga dobrý vplyv, no vyššie spomenuté oblasti sú pre športovcov veľmi podstatné a práve preto sme ich uprednostnili.

Foto zdroj: thinkstock