sportujeme.sk » Výživa » Vláknina

 

Vláknina

31. 03. 2003

Kladné vlastnosti vlákniny sú známe už dlho. Význam sa jej však začal prikladať až v poslednej dobe. Reklama propagujúca potraviny bohaté na vlákninu je na každom kroku, no ľudia napriek tomu nevedia, prečo je telu potrebné vlákninu dodávať. Ak majú vysvetliť prečo konzumujú konkrétny výrobok, pohotovo odpovedajú, „pretože obsahuje vlákninu“. Na otázku čo je vláknina a prečo je zdravá, pritom často vôbec nepoznajú odpoveď. Tak teda čo je vláknina? Jednoducho povedané sú to cukry. Sú však zložité a telo si pri trávení s nimi nedokáže poradiť. Keďže ich organizmus nevie stráviť a telo opúšťajú bez zmeny, majú nulovú energetickú hodnotu. Natíska sa preto otázka, prečo sú potom pre organizmus dôležité. O tom si povieme neskôr a najprv si vlákninu rozdelíme:

vláknina

  1. Vláknina vo vode rozpustná – nazývaná tiež gélotvorná vláknina, ktorej asi najvýznamnejším zástupcom v potrave je pektín.
  2. Vláknina vo vode nerozpustná – nazývaná ako hrubá vláknina (napr. celulóza) 

Zdrojom hrubej vlákniny sú najme obiloviny, celozrné pekárenské výrobky, ovsené vločky a podobne. Hlavným zdrojom vo vode rozpustnej vlákniny je ovocie a zelenina. Tu je však potrebné povedať, že vplyvom dozrievania sa v ovocí pektín – gelotvorná vláknina mení na vlákninu hrubú.

V minulosti nebolo potrebné prikladať dôraz na konzumáciu vlákniny, pretože spôsob úpravy potravín zaručoval dostatok vlákniny. Choroby ako rakovina hrubého čreva bola vzácnosťou, rovnako ako divertikulárne choroby (drobné výrastky na stenách hrubého čreva). V súčasnosti najmä odstraňovaním povrchových častí zŕn a prípravy hladkej múky, došlo k rapídnemu poklesu vlákniny. Denná dávka by u mužov a žien mala byť aspoň 20 až 30 gramov. V súčasnosti sa ozývajú hlasy, aby toto číslo bolo väčšie. Hodnota 30g sa môže zdať nízka, ale pravdou je, že ho väčšina populácie nedosahuje.

Vláknina by mala byť súčasťou každej redukčnej diéty. Jednak má nulový obsah kalórií a čo je dôležité, viaže na seba vodu. Táto skutočnosť dáva prijatej potrave dostatočný objem a vyvoláva pocit sýtosti. Pri konzumácií potravy bohatej na vlákninu je organizmus potrebné zásobovať dostatočným množstvom tekutín. V opačnom prípade dochádza k dehydratácií a k zápche. Na druhej strane ak má telo dostatok tekutín, dokáže vláknina skrátiť dobu priechodu potravy cez tráviaci trakt až na polovicu. Zásluhu na tom má najme zrýchlené vyprázdňovania čriev. Ďalšou významnou vlastnosťou je čistenie čriev. Pevné častice vlákniny mechanicky očisťujú steny čriev a zabraňujú vzniku výrastkov. Dostatok vlákniny odvádza karcinogénne látky z tela a je vhodnou prevenciou vzniku rakoviny hrubého čreva.

Okrem účinkov na črevá, zabraňuje vláknina vzniku žlčových kameňov tým, že odvádza z organizmu žlčové kyseliny. Keďže viaže kyseliny, znižuje aj hladinu tuku. Preventívne zabraňuje vzniku artériosklerózy, čiže ukladaniu tuku na stenách ciev a vzniku infarktu. Množstvo „zlého“ cholesterolu sa v krvi príjmom vlákniny znižuje a naopak hladina „dobrého“ cholesterolu zvyšuje.

Vo vode rozpustná vláknina priaznivo pôsobí na metabolizmus cukrov. Pri dostatku pektínu stúpa hladina krvného cukru omnoho pomalšie, pretože pektín spomaľuje vstrebávanie sacharidov. Nedochádza tak k výraznému vyplavovaniu inzulínu do krvi a celý priebeh vstrebávania cukrov prebieha na jeho nižších hodnotách. Táto skutočnosť sa využíva ako doplnok pri liečbe cukrovky.

Najviac vlákniny prijímajú vegetariáni, ktorí tak musia venovať zvýšenú pozornosť prijímaniu minerálov. Pri nadmernej dlhodobej konzumácie vlákniny treba organizmus zásobovať zvýšeným množstvom potrebných minerálnych látok. Vláknina totiž minerály viaže a neumožňuje im vstrebanie a využitie organizmom.

Pred športovým výkonom sa neodporúča konzumovať potravu bohatú na vlákninu, pretože zasycuje, čo pri cvičení môže spôsobiť žalúdočné ťažkosti.

V súčasnosti je trh plný potravín bohatých rovnako ako aj chudobných na vlákninu. Okrem prijímania vlákniny v potrave existujú aj preparáty, ktoré ponúkajú surovú vlákninu. Jej prijímanie je závisle na schopnosti organizmu prijímať takúto vláknu. Osobne by som dal prednosť vláknine v potrave.

Foto zdroj: thinkstock

Diskusia k článku

V rámci komentárov nemožno používať HTML tagy.

Pre vloženie tučného textu, hyperlinku alebo e-mailovej adresy využite nasledujúce značky:
[b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]meno@domena.sk[/email]

Komentáre:
Vláknina 
30.11.2004 12:36:54 neregistrovaný - P., neregistrovaný - P. (@)

Hm, a čo tak napísať, ktoré sú to tie potraviny bohaté na vlákninu?

Re: Vláknina 
04.10.2007 10:21:10 neregistrovaný - mamina, neregistrovaný - mamina (zdenka.petrekova@gmail.com)

Otvorila som tuto stranku v nadeji, ze sa dozviem aké konkrétne potraviny treba preferovať v jedalnicku. Potvrdili sa vedomosti, ktore som ziskala uz davnejsie. Prosim skuste tuto stranku doplnit o druhy potravin, ktoré treba do jedalnicka okrem tmaveho peciva pravidelne zaradit, pre zlepsenie zdravotneho stavu populacie. Asi najrychlejsie informacie sa daju ziskat tradicnou formou otvorením si kucharskej knihy a zdravovedy.

vláknina 
23.03.2007 13:09:09 neregistrovaný - Kely, neregistrovaný - Kely (Kely@post.sk)

Škodlivá vláknina..? Gut, 11.4.01 - Na možná přehnanou popularizaci konzumace vlákniny upozorňuje v úvodníku časopisu Gut dr. Robert Goodlad. Podle jeho názoru je totiž možné, že dieta bohatá na vlákninu není až tolik zdraví prospěšná, jak se dnes leckdo domnívá. Tvrzení o „zdravé vláknině“ je založeno na výzkumu Dennise Burkitta, ktery v 70. létech zjistil, že u afrických černochů, pojídajících převážně ovoce a zeleninu, je mnohem menší výskyt kolorektálního karcinomu než u bílé populace. Podle Goodlada je ale možné, že prospěch přinášejí v mnohem větší míře vitamíny a minerály, obsažené v této potravě, než vláknina sama o sobě. Naopak, poslední údaje ukazují, že vláknina nejen že váže mnohé škodlivé látky, ale též stimuluje buněčné dělení, tedy proces, který je součástí vývoje karcinomu. Navíc je vláknina, obsažená v potravinových doplňcích, rychle enzymaticky rozkládána. To vede k masivnímu množení mnoha potenciálně nebezpečných bakteriálních kmenů ve střevě. Zjednodušování je vž

vlaknina 
14.11.2007 14:51:08 neregistrovaný - lukass, neregistrovaný - lukass (lukas1006@azet.sk)

vlaknina

rakovina hrubeho creva 
05.10.2008 16:08:31 neregistrovaný - alla73, neregistrovaný - alla73 (alla73@azet.sk)

Dobry den. Mojmu otcovi diagnostikovali rakovinu hr.creva,caka ho operacia.Lekar mu naordinoval redukcnu dietu ,bohatu na vlakninu.Chcela by som Vas poziadat o nejake recepty na tuto dietu a zaroven o varovanie,co mu davat nesmiem.Vemi pekne dakujem a prajem vsetkym pevne zdravie.alla

 
23.03.2009 10:47:46 neregistrovaný - , neregistrovaný - (@)

zdravim vsetkych, aj ja som sa dostala na tuto stranku v domneni, ze sa dozviem na co vsetkoje vlaknina dolezita ALE HLAVNE SOM OCAKAVALA RADY; V KTORYCH POTRAVINACH SA VLAKNINA VYSKYTUJE. <Tymto prosime autora clanku O DOPLNENIE zaroven mu tymto dakujeme martina

Re: reakcia 
27.01.2010 10:05:03 neregistrovaný - Michal, neregistrovaný - Michal (msladek41@gmail.com)

Dobrý deň! I ja som čakal, že nájdem podrobnejšie texty a rady, čoho sa vyvarovať, ak čo patrí medzi vlákniny/ konkrétne/, ale žiaľbohu som v týchto textoch nenašiel potrebné informácie:Poprosím prispievateľov/ potencionálnych užívateľov vlákniny, ktorí boli nútení prejsť na konzumáciu vlákniny, pretože sa u nich vyskytli problémy s trávením alebo boli prinútení konzumovať vlákninu kvôli zdravotným problémom- predoperačné stavy - hemeroidy alebo iné neduhy/ , aby sa ozvali a napísali, čo užívali, pred i po pooperečných stavoch.......môžu písať i na uvedenú mailovú adresu. Vďaka.

 
23.07.2012 15:53:36 neregistrovaný - ajo, neregistrovaný - ajo (Ajo.24@azet.sk)

neviem sa tu dočitat naco je potrebna vlaknina


Športujeme.sk odporúča

kde.sportujeme.sk

Trampolino

Lezenie
Bratislava Karlova Ves
 

Fitness Club Lochness

Fitness
Bratislava Záhorská Bystrica