sportujeme.sk » Regenerácia » Pozor na pretrénovanie

 

Pozor na pretrénovanie

12. 02. 2007

Kto to nezažil?Asi každý. Najmä tvrdým vyznávačom "železnej hry", ako je tvrdá drina v posilňovni, budem túto otázku asi zbytočne klásť!
Stav pretrénovania je veľmi nepríjemný a netreba ho podceňovať. Prejavuje sa výraznou svalovou horúčkou a zvýšením teploty tela. Telo je v stave, kedy je oslabené a zraniteľnejšie k vonkajším vplyvom. Môžeme povedať, že je vo vyššej miere náchylné na rôzne choroby, chrípkového, či iného charakteru.

Pozor na pretrénovanie

Dôvodom vzniku a uverejnenia tohto článku je moja osobná skúsenosť s týmto stavom. Tým chcem varovať najmä začínajúcich cvičencov, aby si dávali na pretrénovanie veľký pozor.

Na jednom tréningu nôh som prekročil hranicu únosnosti.
Začalo sa to už niekoľko dní pred samotným tréningom nôh. Predchádzali mu 3 tréningy na ostatné partie.

Počas tohto obdobia ma trápilo mierne nachladnutie, sprevádzané bolesťami hlavy. Večer som si urobil repíkový čaj, požil lieky na hrdlo, zvýšil dávkovanie vitamínu C. Nasledujúci deň som sa cítil fit.

Nič nebránilo tomu, aby som si neodcvičil partie, ktoré som už mal v pláne. Lenže ignorovaním nachladnutia, som nechal tikať časovanú bombu, ktorá mala o nedlho vybuchnúť.

Deň pred tréningom nôh som trénoval rôzne kopy a robil náročnejšie strečingové cvičenia na natiahnutie hamstrigov a šliach. Nechtiac som si pri jednom kope mierne natiahol hamstring. Bola to nepatrná bolesť. Nevenoval som jej veľkú pozornosť.

V samotný deň tréningu nôh som ešte stále pociťoval v dvojhlavom svale malé napätie. Dal som si strečing a myslel, že to bude v poriadku. Nahováral som si, že to nič nie je. Prejavila sa tu moja tvrdohlavosť a namiesto toho, aby som si dal ľahký tréning som sa pustil do tvrdého.

Následky na seba nenechali dlho čakať. Už krátko po príchode domov z posilovni sa ma zmocnila veľká únava sprevádzaná žalúdočnou nevoľnosťou. Na večer sa dostavila nevídaná svalovica a zvýšená teplota. Vtedy som už vedel, že som to prehnal a bude zle. Obavy sa potvrdili, lenže už bolo príliš neskoro.

Nasledujúci deň som sa nevedel postaviť z postele a ledva som chodil. S pravou nohou, kde som mal natiahnutý hamstring, som len s ťažkosťou stúpal na zem. Takže výsledok: 2 dni som kríval, každým krokom prekonával otrasnú bolesť a mal teplotu.

Aby toho ale nebolo dosť, môj organizmus ešte postihla črevná viróza. Našťastie telo a imunita sa rýchlo spamätali. Bolo tomu pravdepodobne tak len vďaka rokom, ktorými si telo zvykalo na tréningy a potrebné zotavenie po nich. No nabudúce to už, tak nemusí byť.

Čo z toho všetkého vyplýva?

Jednoznačné ponaučenie a nie zbytočné riskovanie!

Riaďte sa radami:

  • Ak telo potrebuje odpočinok doprajte mu ho.
  • Ak cítite nachladnutie a iné nepriaznivé príznaky, tréning odložte.
  • Ak cítite miernu svalovicu, či napätie vo svale, odcvičte si ho zľahka, prípadne nechoďte vôbec do posilňovne.

Hoci sa cítime relatívne dobre, musíme si uvedomiť, že naše telo nie je stroj. Samotná hranica medzi intenzívnym tréningom a pretrénovaním (preťažením) je aj pre úplne zdravé telo veľmi tenká! Preto treba hlas tela počúvať a varovania nebrať na ľahkú váhu. Odignorovanie môže byť trpkým ponaučením ( ako bolo v mojom prípade).

Trénujte tvrdo, no s rozumom! Nepreceňujte svoje sily, lebo sa Vám Vaša snaha obráti chrbtom!

Foto zdroj: thinkstock

Súvisiace články:

Zažili ste už vlastné pretrénovanie (preťaženie)?

Áno, raz. (Počet hlasov: 101)
(22.65 %)

Áno a niekoľkokrát. (Počet hlasov: 267)
(59.87 %)

Nie, dávam si pozor! (Počet hlasov: 66)
(14.80 %)

Mne sa to nemôže stať... (Počet hlasov: 12)
(2.69 %)



Celkem hlasovalo: 446
Diskusia k článku

*) V rámci komentárov nemožno používať HTML tagy.
Pre vloženie tučného textu, hyperlinku alebo e-mailovej adresy využite nasledujúce značky:
[b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]meno@domena.sk[/email]

Komentáre:
komentar 
12.02.2007 10:39:55 neregistrovaný - tothi, (tothi@azet.sk)

No je to tak..stym uplne suhlasim... netreba zbytocne silit ked sa necitim dobre..odzrkadlí sa to..a mozem povedat ze mne sa to uz aj odzrkadlilo..lezim doma s chripkou...den po tom co som bol cvicit a precenil som sa :-)).. inak ahoj kolego... patrik

podobny clanok 
13.02.2007 15:28:40 neregistrovaný - hammer, neregistrovaný - tothi (hammer@chello.sk)

jj je to svinstvo ta choroba , tiez to poznam ked clovek ma neskutocnu chut do treningu alebo este horsie ma pred nejakou sutazou a nemoze ist do posilky lebo je chory.
Mohol si tam este napisat ze aky si to mal trening aby sme si vedeli predstavit tu intenzitu

Re: 
13.02.2007 21:28:47 neregistrovaný - Micky1111, neregistrovaný - hammer (Micky1111@azet.sk / centrum.sk)

Zdravim ta Patrik, no musis si dat aj ty bacha.

Hammer. Uz si ho presne nepamatam..., ale zhruba..
Cvik serky vaha opakovania
Zakopavanie 7 25Kg - 55Kg 15-12-12-10-8-8-10
Predkopavanie 2 25Kg 12-12
Drepy 5 60Kg-130Kg 15-12-12-10-12
Tlaky nohami 5 220Kg-420Kg 12-12-10-10-10
Kombinacie
Predkopavanie 4 25Kg-30Kg 10-10-10-10
+
Hackendrepy 4 60Kg-120Kg 12-10-10-10

Vypony v stoji 4 tu davam vahu od oka 12-12-12-12
Medzi seriami minimalne prestavky...akurat, ked sparingpartner dokonci svoju seriu zhruba minuta niekedy viac

re 
14.02.2007 13:54:50 neregistrovaný - hammer, neregistrovaný - Micky1111 (hammer@chello.sk)

hmmm pekny trening tie pocty opakovani, dakujem pekne, to musel byt poriadny kardio-silovy trening. Preco nerobis menej ako 10opak?

 
14.02.2007 20:10:44 neregistrovaný - Micky1111, neregistrovaný - hammer (Micky1111@azet..sk)

V objemovke som daval aj menej od tych 6 - 10 a na rozohriatie 12, no teraz som uz v tvarovacej faze a zachvilu nasleduje rysovacka.( este pockam, kedy vyhlasi Muscle-fitness sutaz do formy a zacnem rysovat ). Mne osobne aj tak vyhovuju vacsie pocty opakovani, lepsie pri nich precitim a prekrvim svaly na nohach a tak isto aj ostatne svaly. Ide hlavne o pocity a pri vyssich opakovaniach mam tie pocity lepsie. Mensie opakovania pouzivam menej casto, ako som spominal tak len v objemovke alebo silovom treningu. Tieto treningy su pre mna skor zpestrenin zabehnuteho treningu, v ktorom sa pridrziavam vacsieho objemu treningu, ktory dominuje podstatnu cast roka. Objemovku zaradujem koncom jesene a momentalne ju koncim koncom frebruara. Takze to zrniem: Nebranim sa ani vyssim poctom a ani nizkym. Skusat treba vsetko lebo zakladom je pestry trening.

Re: 
14.02.2007 20:35:18 neregistrovaný - hammer, neregistrovaný - Micky1111 (hammer@chello.sk)

mas pravdu zaklad je pestry trening. Ja osobne idem uz druhy mesiac cisto silovu pripravu na trojboj cize maximalky vahy 1-5opak a zacinam uz poriadne citit kolena spodny chrbat lakte ramena. Tesim sa az bude po sutazi a pojdem konecne s normalnymi vahami stredne pocty opakovani. Budem ti drzat palce v sutazi do formy,,.ale tu dietu ti nezavidim:).
Napis potom aj sem clanok ze ako tie tri mesiace prebiehali.

Re: Re: 
15.02.2007 11:09:04 neregistrovaný - Micky1111, neregistrovaný - hammer (Micky1111@azet.sk)

No, tak to nezavidim ani ja tebe.( s tym chrbtom, laktami a kolenami je to aj umna vela krat tak,ale nic sa neda robit...) Takze priprava na sutaz?Pekne..., potom napis ako si skoncil, pripadne aj vykony!Tak ti teda drzim palce!Co sa bude tykat stravy, tak bude podobna ako som pisal v clanku o chudnuti, no teraz tam bude vacsie mnozstvo bielkovin a zadam aj nejake sacharidove vlny. 24.02. pojdem do Prahy na Sportprague expo a tam sa chcem zucastnit na suboji bicepsov. Dufam, ze to vyhram, bol by to prijemny start v mojej buducej kariere...:-))))Urcite aj napisem aj clanok o tej priprave a dam aj fotky a asi aj fotky z Prahy.

 
21.02.2007 14:47:05 neregistrovaný - Milan, neregistrovaný - Micky1111 (deneve1@luukku.com)

Vdaka za osobnu skusenosti a opatovne pripomenutie ze vsetkeho vela skodi...inak myslim ze cisto z teoretickeho hladiska zi popisal skor pretazenie nez pretrenovanie...z toho by si sa spamataval aspon zo par tyzdnov.

Re: 
22.02.2007 21:40:07 neregistrovaný - Micky1111, neregistrovaný - Milan (Micky1111@azet.sk)

Co sa tyka cvicenia, tak pretazenost a pretrenovanost je velmi podobny pojem. Kludne by sme mohli tieto dva pojmy zamienat, no v beznom zivote sa vsak pretazenost ponima inak ako pretrenovanost. Pretrenovanost suvisi priamo s treningom, ( ved z toho je to aj nakoniec odvodene ) a pretazenost organizmu moze, ale nemusi byt, len z cvicenia. V pretazenosti mozu zohravat rolu aj ine faktory, kedy je telo vystavene dlhodobe nepriaznivym vplyvom, ako moze byt napr. aj stres a pod..., Trosku som sa zamyslel..., ale jasne viem, co si tym myslel.
Treba, ale povedat, ze neni pretrenovanie ako pretrenovanie, niekedy moze byt horsie, niekedy nie...niekedy ho ani nemusite poriadne vnimat a prejavi sa inym sposobom, cize nepriamo. A tak by sme ju aj mohli rozdelit podla prejov na priamu a nepriamu. Ta v mojom pripade bola priama a prejavila sa hned, kdezto nepriama sa moze prejavovat a postupnym zhorsovanim nalady, podrazdenostou, nechutenstvom, ci nechutou k treningu. A vtedy napr. staci tyzden s

Re: Re: 
22.02.2007 21:42:36 neregistrovaný - Micky1111, neregistrovaný - Micky1111 (Micky1111@azet.sk)

si dat prestavku a dobra nalada a chut do treningu by sa mal vratit, tak isto aj stav organizmu. Ale nepoznam nikoho kto by sa z toho dostaval niekolko tyzdnov. Ako som spominal dolezite je pocuvat signaly tela.

Sport Prague 
26.02.2007 21:09:32 neregistrovaný - hammer, neregistrovaný - Micky1111 (hammer@chello.sk)

No ako si dopadol?

Re: Sport Prague 
27.02.2007 13:13:10 neregistrovaný - Micky1111, neregistrovaný - hammer (Micky1111@azet.sk)

Vies, co nevyslo mi to. Prisla mi do toho rodinna oslava, ktora vysla na sobotu a bolo by neslusne odomna na nu neprist. Takze som ostal doma, ale na druhej strane aspon mi ostali peniaze na sutaz " do formy ", ktora sa uz zacala a uz aj nejake prve kilecka idu dole.:-)Ale ak niekto tam dal 37 opakovani alebo viac, tak ma to stvat nebude, no ak tolko nikto nedal, tak som mohol vyhrat. Neva rodina je rodina.

 
11.05.2008 13:25:45 neregistrovaný - Mefistofel, neregistrovaný - Micky1111 (@)

No podla mna pretrenovanie je jeden z dobrých príznakou, že si clovek dobre, kvalitne odcvičil tie urcite partie, ktore cvičil a hlavne po takomto tažkom treningu ja odporučam isť si aspoň na hodinku pospať, aby sa telo trosku zregenerovalo a nebude mat ziadne zdravotne problemy ako chripka a podobne, len bude boliet cele telo, tak ako to ma byt po tažkom treningu. A ako sa hovori, ked ťa boli svali a už nevladzeš treba ešte pridat a pritlačit ! A tie črevne bolesti skus sa opytat sám seba čo uzivaš a že prečo si mal črevnú virózu.

pretrenovanie 
09.03.2009 17:12:03 neregistrovaný - Kennyx, neregistrovaný - Mefistofel (kennyx1@azet.sk)

ja mam najhorsiu chorobu nedokazem nerobit nic trening mam v podstate kazdy den...ked som chory maximalne 2 dni odpocinku a zase trenujem potom sa mi choroba stale vracia minuly rok som bol asi 10x chory....a uz som mal taku intenzitu neviem ci som bol uz v stave pretrenovania ale momentalne mam mensie poruchy spanku,stale sa potim mam nervy furt mam nejaky stres a citim sa ako by som mal teplotu ale ziadnu nemam trenujem 7x do tyzdna 4-5x posilka 2x zapasenie box...tento stav mam uz 2 tyzdne moze to byt pretrenovanie?

 
12.08.2009 17:00:10 neregistrovaný - noro, neregistrovaný - Kennyx (nori318i@azet.sk)

ja som zazil nieco podobne len s vacsou ujmou na zdravi.
po roku aj pol cvicenia som skusil proteiny legalne.vsetko bolo v pohode ale ked som ich dobral zvladal som tazke treningy nadalej az do osudneho vecera ked som isiel spat.nevedel som ako mam zaspat nedalo sa mi dychat,mal som nepravidelnu aritmiu srdca,tiekol po mne studeny pot a zaludocne problemi som mal.
taketo stavi trvali asi mesiac kym som sa odhodlal ist doktorom.nic mi nezistili az dokonca mi povedali ze si to namyslam a asi mi treba psychologa tak som ich poslal kade lahsie a nehal som to na osud.cinku do ruky som nedal 2 roky lebo to neslo vzdy mi to vyvolalo ten pocit a unavu.teraz po 3 rokoch som zacal cvicit a dufam ze to pojde tak ako ma bez steroidou....

 
31.01.2010 16:05:43 neregistrovaný - Diesel, neregistrovaný - noro (skezo2506@azet.sk)

dobry den chcel by som sa opitat ,mam velku svalovicu a na druhi den znovu unavim telo v posilovni, je to nebezpecne ?

 
01.05.2011 15:56:45 neregistrovaný - david, neregistrovaný - Diesel (ignac464@azet.sk)

dobry den volam sa david určite sa aj mne toto stalo čo ste napisali . začalo sa to tak prišiel som do posilky odcvičit nohy čakali ma drepy šiel som na ne a v tom sa primne zastavil dospeli chlapik že či si ich može dat somnou povedal že hej no a tu to začalo prva seria bola 60kg druha 80kg a tretia to už som nemal ist vobec hore iba že som nechcel povedat tomu chlapikovi že je to moc, tak som začal robit naplno ako sa len dalo opakovania zrobil som , na druhy den som kvoli tomu nešiel ani do školy taka bolest tak teraz si davam na toto velky pozor, lebo to chcem niekde dosiahnut a ešte niečo tato stranka obsahuje moc rad a chibi si nevšimajte.


Reklama


OBCHOD.sportujeme.sk

Scitec Nutrition Tribu-X 90% 90kaps

Scitec Nutrition Tribu-X 90% 90kaps

28,20 EUR
850 SKK
17,10 EUR
515 SKK

MAX MUSCLE Max ZMA 90kaps

MAX MUSCLE Max ZMA 90kaps

25,73 EUR
775 SKK
19,50 EUR
587 SKK

PhD BCAA´s 195kaps

PhD BCAA´s 195kaps

35 EUR
1 054 SKK
19,96 EUR
601 SKK

AONE HI-TEN Professional 900g

AONE HI-TEN Professional 900g

25,99 EUR
783 SKK
21,95 EUR
661 SKK